Het lijkt misschien moeilijk, maar toch kan iedereen leren hoe je een paragraaf schrijft die converterend of overtuigend is. Hoewel het schrijven van fantasierijke zinnen een onderdeel van copywriting is, komt er veel meer bij kijken. Begin een stuk schrijven altijd met een bepaald doel voor ogen. Dit doel kan van alles zijn, waaronder het activeren, adviseren, overtuigen of inspireren van anderen, naast andere mogelijke doeleinden. Overweeg de volgende vraag: waarom schrijf je deze tekst? En de vraag blijft: voor wie schrijf je deze tekst precies? Je bent al een heel eind als je je van dat feit bewust bent. Meer over copywriting lees je in dit artikel.

Richt je op je beoogde markt

Een van de meest kritische vaardigheden voor een tekstschrijver is het vermogen om te schrijven voor specifieke demografische lezersgroepen. Verplaats je daarom in de positie van het beoogde publiek om een tekst te schrijven die zowel begrijpelijk als boeiend is, met de bedoeling de lezer over te halen tot een aankoop of te informeren over een bepaald onderwerp. Vaak ligt de nadruk op irrelevante zaken, zoals het schrijven over de eigen kwalificaties en ervaring. Alleen als je onderzoek hebt gedaan naar de beoogde lezers zal je schrijven succesvol zijn.

Verwerkt emotie in je teksten

Stop wat gevoel in wat je schrijft, want gevoel verkoopt! Ongeacht de aard van het goed of de dienst die verkocht wordt, zal een consument doorgaans een aankoopbeslissing nemen op basis van hoe hij over het ding denkt, wat hij denkt dat het voor hem kan bereiken en hoe hij zich erbij voelt. Zoals gezegd kan de consument te maken hebben met een probleem waarvoor een oplossing moet worden gevonden. Voor, tijdens en na de transactie zal hij of zij een divers scala aan gevoelens ervaren. Betrek deze gevoelens daarom in je schrijven.

Het oog heeft ook iets nodig

Vroeger was de strategie om zo veel mogelijk trefwoorden in een artikel te proppen om een hogere ranking te krijgen. De algoritmen van Google hebben echter een lange weg afgelegd en kunnen nu extreem veel details over het onderwerp van een tekst begrijpen. Bezoekers zullen eerder langer op een site blijven als de inhoud leesbaar is en de vormgeving aantrekkelijk is. Dit vergroot de kans dat bezoekers terugkeren naar de site en uiteindelijk een aankoop doen. Het lijdt geen twijfel dat terugkerende klanten meer geneigd zijn een aankoop te doen. Met andere woorden, een website die overzichtelijk is en teksten bevat die gemakkelijk te begrijpen zijn, heeft een aanzienlijk aantal terugkerende bezoekers.

Categorieën: Inspiratie

0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *