Het is voor ieder bedrijf met een werknemer belangrijk om een arbodienst in te schakelen. Dit komt omdat een arbodienst helpt bij verzuim van een werknemer. Het is zelfs verplicht om een arbodienst in te schakelen. Dit heeft ermee te maken dat het verplicht is om de juiste dienstverlening te bieden aan werknemers die dit nodig hebben.
Wat doet een arbodienst?
Een arbodienst is een onderneming die werkgever en werknemers ondersteund bij verzuimzaken. Ook kan een arbodienst helpen rondom de arbeidsomstandigheden op de werkvloer. Dit kan prettig zijn om in beeld te hebben voor de werkgever, maar ook voor werknemers is dit enorm belangrijk. Een bedrijf zonder goede arbeidsomstandigheden is namelijk geen plek waar mensen willen werken.
Verder is een arbodienst er om te bepalen of je te maken hebt met verzuim. Het is als werkgever zelf niet mogelijk om dit te bepalen. Dit komt omdat je hier zelf geen expertise in hebt en dit niet onafhankelijk kunt bepalen. Om te bepalen of je te maken hebt met verzuim, is er een bedrijfsarts nodig die dit kan bepalen.
Een bedrijfsarts mag bepalen of je te maken hebt met arbeidsongeschiktheid en in hoeverre dit het geval is. Er zijn namelijk verschillende percentages arbeidsongeschiktheid. Bij arbeidsongeschiktheid wordt er gekeken naar het werk dat er gedaan wordt door de werknemer en wat de mogelijkheden voor vervangend werk zijn.
De werkwijze van de arbodienstverlening
Op het moment dat je als bedrijf een unieke arbodienstverlening ingeschakeld hebt, is het belangrijk om te weten wat de werkwijze van de arbodienst precies is. Op die manier is het ook mogelijk om te weten waarom de arbodienstverlening zo belangrijk is. Een arbodienst zoals ADXpert stuurt vaak een bedrijfsarts. Dit is een onafhankelijke arts die werknemers kan controleren.
De bedrijfsarts is direct een vertrouwenspersoon voor de werknemers van je bedrijf. het is belangrijk voor de werknemers om een plek te hebben waar ze naartoe kunnen om klachten te bespreken. Dit kunnen lichamelijke en mentale klachten zijn. Ook is de bedrijfsarts de persoon die contact opneemt bij langdurig verzuim.
Op die manier kan de bedrijfsarts bepalen of er sprake is van arbeidsongeschiktheid. Als dit is geconstateerd, wordt er een traject ingezet. In dit traject wordt er overlegd met werkgever en werknemer. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar de werkgever, maar ook naar de werknemer. Thuiszitten is namelijk niet leuk voor de werkgever, maar ook niet voor de werknemer. Dit komt omdat thuiszitten veel geld kost.
Omdat iedereen baat bij het herstel van de werknemer heeft, wordt er aan beide kanten gekeken wat er gedaan kan worden. Zo wordt er een reïntegratieproces ingezet als de werknemer nog kan werken. Als dit niet het geval is, worden er gekeken naar de andere mogelijkheden. Het reïntegratieproces is een proces waarbij gekeken wordt wat de mogelijkheden zijn voor het werk dat de werknemer deed. Zo kan dit het zoeken van een nieuwe functie zijn, maar het is ook mogelijk om de werknemer langzaam maar zeker de oude baan weer op te laten pakken.
0 reacties