Sommigen zijn geboren ondernemers en sommigen moeten er niet aan denken. Voor een onderneming geldt hetzelfde als voor veel dingen: alle begin is lastig. Daarom lees je in deze blog een aantal tips, zodat jouw onderneming vliegend van start gaat!

Doe een marktonderzoek

Als je een nieuwe speler op een bepaalde markt bent, doe je er verstandig aan een marktanalyse uit te voeren of dit te laten doen door een externe partij. Hierbij onderzoek je bijvoorbeeld de gemiddelde prijs van het product of dienst, of er vergelijkbare alternatieven op de markt zijn en de doelgroep. Maar het is ook belangrijk om je concurrentie in de gaten te houden: wat is hun strategie en hoe succesvol is die? Met al deze dingen dien je rekening te houden wanneer je je eigen weg bepaalt.

Stel een ondernemingsplan op

Het is een goed idee om van tevoren een ondernemingsplan op te zetten. Hierin stel je bijvoorbeeld vast om watvoor onderneming het gaat, wat je doelen zijn en wat je gaat doen om die te bereiken. Hierbij kan je bijvoorbeeld gebruik maken van de 4 p’s: plaats, prijs, product en promotie. Zet voor jezelf op een rijtje hoe je die 4 belangrijke elementen concreet aan wil pakken. Misschien lijkt het omslachtig om dit allemaal vast te leggen, maar op lange termijn kan het erg fijn zijn om overzicht over je plannen te hebben, zodat je ze zo nodig aan kan passen. 

Pas je strategie aan

Dan is het tijd voor het echte werk, aan de slag! Gaandeweg zal je erachter komen wat wel en niet goed werkt in jouw onderneming. En als dingen misgaan is dat helemaal geen ramp: fouten maken mag tenslotte. Het is echter dan wel zaak om niet koppig te zijn en je strategie aan te passen, zodat je niet nog een keer de fout in gaat.

Categorieën: Zelf ondernemen

0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *